این مطلب از سایت تیونینگ تاک برگرفته شده :
تاثیر شکل الکترود های شمع در misfiring (احتراق ناقص)
در
هنگام اعمال ولتازکویل به الکترود مثبت شمع جرقه ای بین دو الکترود شمع
بوجود میاید ودر اثر این جرقه هسته اولیه اشتعال تشکیل شده وبا کذشت زمان
این هسته گسترده گردیده و مخلوط سوخت را کاملا مشتعل مینماید
یکی از
دلایلی که گاها موجب میشود تا هسته اولیه اشتعال در بدو تشکیل خاموش شده
واز گسترش شعله جلوگیری ویا اصطلاحا(misfiring) صورت گیرد شکل الکترودهای
شمع میباشد (دراینگونه موارد موتور شروع به ریب زدن مینماید)
علت خاموش
شدن هسته اولیه اشتعال به دلیل انتقال حرارت بیش از اندازه وپایین امدن
دمای ناحیه بین دو الکترود میباشد.که اصطلاحا(quenching effect) نامیده
میشود
شکل وحجم وسطح الکترود ها تاثیر مستقیم در این مورد دارد زیرا
هرقدر الکترود ها دارای حجم وسطح بیشتری باشند موجب جذب حرارت بیشتر
ودرنیجه کاهش دما در ان ناحیه شده وبه تبع ان موجب خاموش شدن شعله
میگردند.در شکل زیر مقدار اتلاف دمای بیشتر توسط شمع معمولی نسبت به شمع
سوزنی نشان داده شده است
ادامه مطلب را ببینین
شکل
الکترود منفی نیز در ایجاد quenching effect تاثیر گذار است در شکل زیر
شمع معمولی وشمع با الکترود منفی کوتاه شده(شکل پایین)دیده میشود
که
این کار جهت کاهش اثر quenching effect انجام شده . از جمله ترفتد هایی که
در مورد الکترود منفی بکار میرود تا اثر فوق کاهش یابد زاویه دار کردن یا
شیب دار کردن الکترود منفی از پهلو ها بسمت وسط است (taper cut ground)
دیگر راهکار باریک ساختن الکترود منفی ودیگری زاویه دار ساختن ان میباشد
http://www.boschsparkplugs.net/glossary/8/spark-plug/Cپدیده
flash over
که انتقال ولتاز از ترمینال شمع به بدته شمع میباشد واز دلایل احتراق ناقص
است دلایلی داشته که قبلا گفته شده ولی دلیل دیگری که در لینک زیر بیان
گردیده
هوای بشدت یونیزه میباشد که در روزهای طوفانی مشاهده میگردد.
Flashover
occurs when the voltage sent to the spark plug does not fire between
the center and ground electrodes within the combustion chamber, instead
shorting between the metal shell and Terminal nut, causing the engine to
misfire.
This can occur when the air is highly ionized (such as on a stormy day) or when the insulator is dirty.
http://www.boschsparkplugs.net/glossary/8/spark-plug/F
شمع های مناسب برای ریو :
NGK Plugs & Wiresets
GPSERIES |
PLUG |
BKR6EGP |
NGK7092 |
|
IXIRIDIUM |
PLUG |
BKR6EIX-11 |
NGK3764 |
|
PREMIUMIRIDIUM |
PLUG |
IFR6E11 ^ |
|
|
PREMIUMPLATINUM |
PLUG |
PFR6G-11 * |
|
|
STANDARD |
PLUG |
BKR6ES-11 # |
NGK5553 |
|
VPOWER |
PLUG |
BKR6E-11 |
NGK2756 |
|
WIRESET |
WIRESET |
RC-KRX006 |
NGK56001 |
|
http://www.4shared.com/rar/SXQ8HAcZ/tt-spark-plug.html
سلام
با تشکر از اموزش های عالی شما.
ایراد بزرگی که به شما وارد است ان است که اموزش های خود را بیش از حد تخصصی ارائه می کنید. مثلا درباره تعویض شمع می گویید اما روش دسترسی به شمع ریو که از یک طرف زیر فیلتر هوا و از طرف دیگر زیر مخزن روغن است را نمی گویید. ضبط بیرون اورده را نشان می دهید اما از روش در اوردن ان چیزی نمی گویید. این کار باعث می شود خوانندگان شما که اکثرا مانند من مبتدی اما علاقه مند هستند گیج و دلسرد شوند. جهت شروع لطفا همین نحوه دسترسی به شمع ریو را اسان و ساده فهم بیان کنید. با تشکر فراوان
چشم
ممنون از شما